• Cavall de Cartró Serveis Educatius
  • 900 060 133 | Email | Enviar CV
Cavall de Cartró - Serveis Educatius
  • Qui Som
    • Visió, missió i valors
    • Compromís social
    • Igualtat
    • Qualitat i medi ambient
    • Prevenció de la Covid-19 a les escoles bressol
  • Escoles bressol
    • Mapa de centres
    • Com treballem
    • Protagonistes
      • L’infant
      • Família-Escola
      • L’Equip educatiu
    • La nostra cuina
    • Projectes
  • Cuina i lleure
    • Mapa de centres
    • Menjador escolar en anglès
    • Lleure
    • La nostra cuina
      • Educació en valors
      • Seguretat alimentària
      • Nutrició i Dietètica
  • Altres Serveis
    • Suport durant l’alimentació i el descans
    • Suport a les NEE
    • Espais globals
    • Transport escolar
  • Enviar CV
  • Contacte
  • Espai Obert
  • Cat
    • Esp
Promoure autonomia dels infants de 0 a 3 anys a escoles bressol
March 12, 2024

Promoure l’autonomia dels infants de 0 a 3 anys: un camí cap al desenvolupament

  • cgarcia
  • 1718 Views
  • 0 Likes
  • No Comments
  • Infància

Promoure l’autonomia dels infants de 0 a 3 anys, a l’escola bressol i a la llar, els fa guanyar confiança i seguretat.

L’autonomia és la capacitat de fer coses per un mateix, sense dependre excessivament dels altres. És una habilitat que es va desenvolupant des de la infància i que té molts beneficis personals i socials per als nens i nenes.

Per això, promoure l’autonomia en els primers anys de vida és fonamental per al seu creixement, ja que, durant aquesta etapa, els infants estan aprenent a conèixer el món que els envolta i a adquirir habilitats bàsiques per a la seva vida futura.

“Un entorn segur i adaptat a les seves necessitats és fonamental perquè se sentin còmodes i confiats a l’hora d’explorar i aprendre per si mateixos”

BENEFICIS DE FOMENTAR L’AUTONOMIA DELS NENS I NENES

El foment d’aquesta capacitat pot impactar positivament en el benestar social i emocional de l’infant, ja que s’incrementen els següents aspectes:

  • Autoestima i confiança en les pròpies capacitats.
  • Motivació i iniciativa per aprendre i explorar.
  • Desenvolupament de la creativitat i la resolució de problemes.
  • Integració de les normes i els valors socials.
  • Capacitat de treballar en equip i comunicar-se amb els altres.

 

COM AFAVORIR L’AUTONOMIA, RESPECTANT EL RITME DE CADA INFANT

Cal destacar, però, que és important que els adults – pares, mares i persones educadores, entre d’altres -, més enllà d’impulsar l’autonomia dels infants tot respectant el seu ritme i les seves necessitats, ofereixin oportunitats i suport perquè puguin exercir-la. Per aconseguir-ho de manera eficient, existeixen diferents estratègies a implementar:

  • Proporcionar un ambient segur i accessible

Un entorn segur i adaptat a les seves necessitats és fonamental perquè se sentin còmodes i confiats a l’hora d’explorar i aprendre per si mateixos. Per exemple, a casa, es pot crear una àrea de joc segura i organitzada amb joguines i materials adequats per a la seva edat que els permetin practicar les seves habilitats i prendre decisions.

  • Oferir materials i recursos variats

Oferir una àmplia gamma de materials i recursos adequats a la seva edat, com jocs de construcció, trencaclosques, contes i materials artístics, els permetrà desenvolupar la seva creativitat i habilitats de manera autònoma. És important que els materials siguin atractius, funcionals i versàtils, i que puguin manipular-los lliurement, sense instruccions ni limitacions excessives. Així, els podran experimentar, descobrir i crear segons els seus interessos i preferències.

  • Establir rutines clares i independència en les activitats diàries

Establir rutines clares i donar-los temps suficient per realitzar les seves tasques quotidianes sense presses, com vestir-se, rentar-se i alimentar-se, fomentarà la seva independència en aquestes activitats. Si bé és important que els adults els orientin i els ajudin quan sigui necessari, també és convenient que participin en les tasques domèstiques, com portar plats, recollir joguines, etc., segons les seves possibilitats.

  • Respectar el seu ritme i les seves emocions

Cada infant té el seu propi ritme i estil d’aprenentatge, i cal respectar-lo i adaptar-se a ell. No es tracta de forçar-los ni de comparar-los amb altres infants, sinó d’observar-los i escoltar-los per conèixer les seves necessitats, interessos i dificultats, i oferir-los el suport adequat. Així mateix, cal respectar i validar les seves emocions, tant positives com negatives, i ajudar-los a expressar-les i gestionar-les de manera adequada. Això els permetrà desenvolupar la seva intel·ligència emocional i la seva auto-regulació.

  • Promoure el joc i l’oci

El joc és l’activitat principal per promoure l’autonomia dels nens i nenes, i a través d’ell aprenen, es diverteixen i es relacionen amb els altres. Per tant, cal promoure el joc lliure i espontani, deixant-los escollir amb què, com i amb qui volen jugar, i respectant els seus temps i espais. També es pot afavorir el joc amb altres infants i adults, perquè així aprenguin a compartir, cooperar i respectar les normes i els torns.

A més, es poden oferir oportunitats d’oci i diversió fora de casa, com anar al parc, al museu i al teatre, ja que els permetrà conèixer i gaudir d’altres entorns i noves experiències.

“El joc és l’activitat principal dels nens i nenes, i a través d’ell aprenen, es diverteixen i es relacionen amb els altres”

L’AUTONOMIA, UNA HABILITAT BÀSICA ESSENCIAL

Amb tot, fomentar l’autonomia en infants de 0 a 3 anys és essencial per al seu desenvolupament integral.

Mitjançant un entorn adequat, les oportunitats d’aprenentatge i el suport emocional, tant professionals com família poden ajudar-los a convertir-se en individus segurs de si mateixos, guanyar confiança en les seves pròpies habilitats i adquirir una base sòlida per al seu futur.

Rosa Garcia Roura. Educadora infantil i membre de l’equip de Comunicació i Innovació Pedagògica de Cavall de Cartró.

autonomiajocsmetodologia vivencialprojecte educatiupsicomotricitat
Previous Post La relació entre l’escola bressol i les famílies: un vincle necessari i enriquidor
Next Post Cavall de Cartró implementa mesures per minimitzar el malbaratament d’aigua

Josep Ferrater i Mora, 2-4
08019 Barcelona (Spain)

900 060 133

Cavall de Cartró

Cavall de Cartró som una empresa de serveis educatius, de més de 15 anys d’experiència en el sector, creada amb la finalitat d’acompanyar als infants, els adolescents i les seves famílies en el seu desenvolupament educatiu, emocional i social.

Sóm experts en la gestió de llars d’infants municipals, cuines escolars i lleure educatiu.

El nostre bloc

  • El moment dels àpats a l’escola bressol una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància
    El moment dels àpats a l’escola bress

Serveis Educatius Cavall de Cartró : sector educatiu, cuina i lleure.
Gestió d'escoles bressol municipals, cuina escolar i lleure educatiu.
Avís legal | Política de privacitat | Política de Cookies
Integritat i Conducta | PRL | Declaració d'Igualtat i Resp. Social

© Tots els drets reservats.
Dissenyat per LMC i Patitus