• Cavall de Cartró Serveis Educatius
  • 900 060 133 | Email | Enviar CV
Cavall de Cartró - Serveis Educatius
  • Qui Som
    • Visió, missió i valors
    • Compromís social
    • Igualtat
    • Qualitat i medi ambient
    • Prevenció de la Covid-19 a les escoles bressol
  • Escoles bressol
    • Mapa de centres
    • Com treballem
    • Protagonistes
      • L’infant
      • Família-Escola
      • L’Equip educatiu
    • La nostra cuina
    • Projectes
  • Cuina i lleure
    • Mapa de centres
    • Menjador escolar en anglès
    • Lleure
    • La nostra cuina
      • Educació en valors
      • Seguretat alimentària
      • Nutrició i Dietètica
  • Altres Serveis
    • Suport durant l’alimentació i el descans
    • Suport a les NEE
    • Espais globals
    • Transport escolar
  • Enviar CV
  • Contacte
  • Espai Obert
  • Cat
    • Esp
Joguines per a infants de 0 a 3 anys, com triar-les i per què són importants
December 27, 2023

Joguines per a infants de 0 a 3 anys: com triar-les i per què són importants

  • cgarcia
  • 1406 Views
  • 0 Likes
  • No Comments
  • Festivitats, Infància

La petita infància és un moment de creixement i desenvolupament molt intens i ràpid. Les joguines per a infants de 0 a 3 anys són una necessitat bàsica que els permet explorar el món, aprendre, expressar-se i divertir-se.

Les joguines són eines que faciliten el joc i han d’estar adaptades a les capacitats, interessos i necessitats dels infants. Per això, des de Cavall de Cartró recomanem seguir una sèrie de criteris per triar les més adequades a cada edat, tot entenent els beneficis que aporten en cadascuna de les etapes evolutives de l’infant.

 

5 CRITERIS ESSENCIALS A TENIR EN COMPTE EN LA TRIA DE JOGUINES

A l’hora de triar entre les diferents opcions hem de tenir en compte els següents aspectes:

  • La seguretat. Han de complir amb les normatives de seguretat vigents, no contenir peces petites o punxants que puguin ser ingerides o causar ferides, i estar fetes amb materials resistents, no tòxics i fàcils de netejar.
  • L’edat. Han d’estar adaptades al seu moment evolutiu, tenint en compte les seves habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials. Com a educadors, hem d’evitar que siguin massa fàcils o massa difícils, ja que poden provocar avorriment o frustració.
  • El gènere. No han de ser estereotipades, etiquetades o emmarcades en rols de gènere, sinó que han de fomentar valors com la diversitat, la igualtat i la llibertat d’expressió. Hem de poder oferir una varietat de joguines que els permetin explorar diferents àmbits, activitats i identitats.
  • L’educació. Han de ser educatives, és a dir, que estimulin el seu creixement integral, que afavoreixin l’aprenentatge de conceptes, habilitats i valors, i que promoguin la creativitat, la imaginació i la curiositat.
  • El plaer. L’objectiu és que generin satisfacció, alegria i motivació, alhora que respecten el ritme, els gustos i les preferències de l’infant. D’altra banda, hem d’oferir un espai i un temps adequats per jugar lliurement, sense pressions ni interrupcions.

 

ESTIMULAR ELS SENTITS I FOMENTAR LA MOBILITAT: ALGUNS DELS BENEFICIS QUE APORTEN LES JOGUINES

Cal destacar que les joguines són molt importants per al desenvolupament dels infants de 0 a 3 anys, ja que aporten els següents beneficis:

  • Estimulen els sentits. Si tenen colors, formes, textures, sons o olors diferents, ajuden a desenvolupar la vista, l’oïda, el tacte, l’olfacte i el gust, i a millorar la percepció i la discriminació sensorial.
  • Fomenten la mobilitat. Si es poden moure, arrossegar, empènyer, llançar o agafar, afavoreixen la psicomotricitat gruixuda i fina, així com la coordinació òcul-manual.
  • Potencien la intel·ligència. Si impliquen resoldre problemes, classificar, ordenar, comptar, encaixar o construir, estimulen el desenvolupament cognitiu, la memòria, l’atenció, el raonament i la lògica.
  • Expressen les emocions. Si les joguines permeten imitar, representar, inventar o crear, faciliten el desenvolupament emocional, la comunicació, la fantasia i la creativitat.
  • Afavoreixen la socialització. Si es poden compartir i fomenten la cooperació, la competició o negociació, afavoreixen la socialització, la interacció, l’empatia i altres valors en els nens i nenes.

 

RECOMANACIONS EN FUNCIÓ DE L’ETAPA EDUCATIVA

De 0 a 6 mesos

En aquesta etapa, els jocs s’experimenten principalment per la boca i la vista, ja que la vista i el gust són els dos sentits amb més importància. Posteriorment, s’inclouen altres parts del cos com el cap, el coll, les mans i, per últim, les cames. Algunes recomanacions són:

  • Material no estructurat. Són materials que no tenen una forma o una funció definida, i que permeten al nen o nena explorar-los lliurement. Per exemple, teles, cordes, caixes, etc.
  • Material sensorial. Són materials que estimulen els sentits de l’infant i que tenen diferents colors, formes, textures, sons o olors. Per exemple, sonalls, miralls, joguines de goma, musicals, etc.

De 6 a 12 mesos

En aquesta etapa, apareixen els primers jocs amb objectes, on l’infant s’acosta aquests a la boca a manera d’exploració. En aquesta edat es creen jocs monòtons i repetitius a la recerca d’un mateix resultat satisfactori. Algunes joguines recomanades són:

  • Ampolles sensorials. Ampolles de plàstic transparent que contenen líquids, sorra, arròs, llenties, botons, lluentons o altres materials que fan soroll, es mouen o brillen. Permeten al nen o nena observar, escoltar i manipular.
  • Panera dels tresors. Es tracta d’una panera o una capsa que conté objectes o materials de la vida quotidiana, de diferents formes, textures, colors, pesos o sons. Permet al nen o nena descobrir, experimentar i seleccionar.

D’1 a 2 anys

Entre el primer i segon any de vida, canvia l’acció sobre els objectes per activitat motora. A més, el desenvolupament del llenguatge permetrà que l’infant interactuï més amb l’adult. Algunes joguines recomanades són:

  • Joc heurístic. Un joc que consisteix a oferir al nen o nena una gran quantitat d’objectes o materials de la vida quotidiana, de diferents formes, textures, colors, pesos o sons, i alguns recipients o eines per manipular-los. Permet al nen o nena explorar, experimentar i crear.
  • Circuits psicomotors. Es tracta d’elements que es poden combinar per crear recorreguts que impliquen saltar, gatejar, enfilar-se, lliscar, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la psicomotricitat gruixuda, l’equilibri, l’agilitat i la confiança.
  • Psicomotricitat fina. Activitats que impliquen la utilització de les mans i els dits per manipular objectes petits, com ara encaixar, apilar, retallar, pintar, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la psicomotricitat fina, la coordinació òcul-manual i la destresa.
  • Transvasaments. Objectes o materials que es poden buidar i omplir, com ara recipients, culleres, gots, pales, etc. Permeten al nen o nena desenvolupar la coordinació òcul-manual, la lògica i la concentració.

De 2 a 3 anys

Dels 2 als 3 anys augmenten les habilitats motrius, cognitives, emocionals i socials. Imitar, expressar, comunicar, observar, explorar o decidir són algunes de les característiques en aquesta etapa. A continuació, presentem alguns exemples:

  • Jocs de construcció. Contenen peces de diferents formes, colors, mides o materials, que es poden unir, separar, apilar o encaixar per crear estructures, figures, vehicles, etc. Permeten desenvolupar la psicomotricitat fina, el raonament espacial, la creativitat i la imaginació.
  • Jocs de rol. Permeten imitar, representar o crear situacions de la vida real o fantàstica, adoptant diferents rols, personatges o identitats. Contribueixen al desenvolupament del llenguatge, la comunicació, la creativitat, l’empatia i els valors. Alguns exemples poden ser les disfresses, els titelles, les cuines o les botigues, entre d’altres.
  • Lògica i memòria. Són jocs o activitats que impliquen resoldre problemes, trobar solucions, recordar informació, seguir regles, etc. Permeten desenvolupar la intel·ligència, la memòria, l’atenció, el raonament, la lògica i la concentració. Per exemple, trencaclosques, memòries, laberints, etc.

 

Rosa Garcia Roura. Educadora infantil i membre de l’equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró.

 

joguinesprojecte educatiuprojecte psicopedagògic
Previous Post Les escoles bressol Cavall de Cartró treballem contra el malbaratament alimentari
Next Post La importància de l’educació als Objectius de l’Agenda 2030

Josep Ferrater i Mora, 2-4
08019 Barcelona (Spain)

900 060 133

Cavall de Cartró

Cavall de Cartró som una empresa de serveis educatius, de més de 15 anys d’experiència en el sector, creada amb la finalitat d’acompanyar als infants, els adolescents i les seves famílies en el seu desenvolupament educatiu, emocional i social.

Sóm experts en la gestió de llars d’infants municipals, cuines escolars i lleure educatiu.

El nostre bloc

  • Contes per la coeducació des de la primera infància a les escoles bressol
    Contes per a la coeducació: igualtat i

Serveis Educatius Cavall de Cartró : sector educatiu, cuina i lleure.
Gestió d'escoles bressol municipals, cuina escolar i lleure educatiu.
Avís legal | Política de privacitat | Política de Cookies
Integritat i Conducta | PRL | Declaració d'Igualtat i Resp. Social

© Tots els drets reservats.
Dissenyat per LMC i Patitus