• Cavall de Cartró Serveis Educatius
  • 900 060 133 | Email | Enviar CV
Cavall de Cartró - Serveis Educatius
  • Qui Som
    • Visió, missió i valors
    • Compromís social
    • Igualtat
    • Qualitat i medi ambient
    • Prevenció de la Covid-19 a les escoles bressol
  • Escoles bressol
    • Mapa de centres
    • Com treballem
    • Protagonistes
      • L’infant
      • Família-Escola
      • L’Equip educatiu
    • La nostra cuina
    • Projectes
  • Cuina i lleure
    • Mapa de centres
    • Menjador escolar en anglès
    • Lleure
    • La nostra cuina
      • Educació en valors
      • Seguretat alimentària
      • Nutrició i Dietètica
  • Altres Serveis
    • Suport durant l’alimentació i el descans
    • Suport a les NEE
    • Espais globals
    • Transport escolar
  • Enviar CV
  • Contacte
  • Espai Obert
  • Cat
    • Esp
L'acompanyament de les emocions a l'escola bressol
May 24, 2024

L’acompanyament de les emocions a l’escola bressol

  • cgarcia
  • 1108 Views
  • 0 Likes
  • No Comments
  • Infància

Parlem de l’acompanyament de les emocions a l’escola bressol, una font de riquesa i d’aprenentatge. Saber identificar-les òptimament és una tasca fonamental per al desenvolupament integral, per a la salut mental i emocional i per a la felicitat dels infants.

Les emocions són una part fonamental de la vida. Ens permeten expressar-nos, comunicar-nos, relacionar-nos, aprendre i créixer. Però també poden ser difícils de gestionar, especialment quan som petits i encara no tenim les eines ni les paraules per entendre-les i regular-les.

Els infants n’experimenten un ampli ventall, des de l’alegria, la sorpresa, l’afecte o la curiositat, fins a la tristesa, la ràbia, la por o la frustració. Aquestes són naturals i saludables, i reflecteixen el seu estat interior, les seves necessitats i les seves experiències amb el món exterior.

Però encara no saben com identificar-les, expressar-les i regular-les de manera adequada. Per això, necessiten l’acompanyament i el suport dels adults que els cuiden i els estimen.

Com els adults podem acompanyar les emocions de manera respectuosa, sensible i efectiva? A continuació, n’oferim algunes claus i recomanacions per fer-ho possible.

 

PRIMER PAS: RECONÈIXER I ACCEPTAR LES EMOCIONS

En aquesta tasca d’acompanyament, el primer pas observar amb atenció als infants, reconèixer els seus sentiments i acceptar-los, la qual cosa implica:

 

  • Observar atentament el llenguatge corporal, les expressions facials, els sons i les paraules, per captar els seus senyals emocionals.
  • No jutjar-les, criticar-les, ignorar-les o reprimir-les, sinó entendre que són una forma de comunicació i d’expressió de les seves necessitats i desitjos.
  • Validar-les i anomenar-les, per ajudar-los a reconèixer-les i a posar-les en paraules. Per exemple: “Veig que estàs trist perquè la teva joguina s’ha trencat“, “Sé que estàs enfadat perquè no vols anar a dormir” o “Et veig content perquè has fet un dibuix molt bonic”.
  • Mostrar empatia i afecte, per fer-los sentir escoltats, compresos i estimats. Per exemple: “Entenc que et sentis així, jo també m’he sentit així alguna vegada” o “Estic aquí amb tu, si vols un abraçada o una carícia, només has de demanar-m’ho”.

 

SEGON PAS: ACOMPANYAR-LES I REGULAR-LES

  • Oferir un entorn segur, estable i previsible, on puguin expressar-les sense por ni vergonya, i on rebin el suport i l’orientació dels adults.
  • Establir uns límits clars, coherents i respectuosos, que ajudin als nens i nenes a canalitzar-les de manera adequada, sense fer-se mal ni fer mal als altres. Per exemple: “No pots pegar al teu germà quan estàs enfadat, però pots dir-li que no t’agrada el que fa” o “No pots tirar les coses quan estàs frustrat, però pots demanar ajuda o buscar una altra solució“.
  • Donar exemple de com gestionem les nostres emocions, mostrant-los-hi que nosaltres també les sentim, les expressem i les regulem de manera saludable. Per exemple: “Avui estic una mica preocupat per la feina, per això estic una mica callat, però no és culpa teva“, “Avui m’he enfadat amb el teu pare, però ja hem parlat i ens hem demanat perdó” i “Avui estic molt content perquè he rebut una bona notícia, i vull celebrar-ho amb vosaltres“.

 

TERCER PAS: FOMENTAR-LES I ESTIMULAR-LES

  • Oferir oportunitats i experiències diverses, que els permetin conèixer-les, explorar-les i expressar-les de manera creativa i lúdic, com llegir-los-hi contes, cantar cançons o jugar a disfressar-se, entre d’altres.
  • Potenciar les positives com l’alegria, l’afecte, la curiositat, l’autoestima, etcètera, tot reconeixent els seus èxits, valorant els seus esforços, elogiant les seves qualitats i compartint moments agradables.
  • Ajudar-los a comprendre i a respectar les dels altres, fomentant la seva empatia, la seva tolerància, cooperació i convivència. Per exemple: “Com creus que se sent el teu amic quan li prens la joguina?”, “Com t’agradaria que et tractessin quan estàs trist?“, “Com podem ajudar a la teva germana quan està nerviosa?“.

 

Les emocions són una font de riquesa i d’aprenentatge, i saber identificar-les òptimament és una tasca fonamental per al desenvolupament integral, per a la salut mental i emocional i per a la felicitat dels nens i nenes.

Rosa Garcia Roura. Educadora infantil i membre de l’equip de Comunicació i Innovació Pedagògica de Cavall de Cartró.

Previous Post Cavall de Cartró implementa mesures per minimitzar el malbaratament d’aigua
Next Post Consum responsable a les escoles bressol per prevenir el malbaratament alimentari.

Josep Ferrater i Mora, 2-4
08019 Barcelona (Spain)

900 060 133

Cavall de Cartró

Cavall de Cartró som una empresa de serveis educatius, de més de 15 anys d’experiència en el sector, creada amb la finalitat d’acompanyar als infants, els adolescents i les seves famílies en el seu desenvolupament educatiu, emocional i social.

Sóm experts en la gestió de llars d’infants municipals, cuines escolars i lleure educatiu.

El nostre bloc

  • El moment dels àpats a l’escola bressol una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància
    El moment dels àpats a l’escola bress

Serveis Educatius Cavall de Cartró : sector educatiu, cuina i lleure.
Gestió d'escoles bressol municipals, cuina escolar i lleure educatiu.
Avís legal | Política de privacitat | Política de Cookies
Integritat i Conducta | PRL | Declaració d'Igualtat i Resp. Social

© Tots els drets reservats.
Dissenyat per LMC i Patitus