• Cavall de Cartró Serveis Educatius
  • 937 793 305 | Email | Enviar CV
Cavall de Cartró - Serveis Educatius
  • Qui Som
    • Visió, missió i valors
    • Compromís social
    • Qualitat i medi ambient
    • Prevenció de la Covid-19 a les escoles bressol
  • Escoles bressol
    • Mapa de centres
    • Com treballem
    • Protagonistes
      • L’infant
      • Família-Escola
      • L’Equip educatiu
    • La nostra cuina
    • Projectes
  • Cuina i lleure
    • Mapa de centres
    • Menjador escolar en anglès
    • Lleure
    • La nostra cuina
      • Educació en valors
      • Seguretat alimentària
      • Nutrició i Dietètica
  • Altres Serveis
    • Suport durant l’alimentació i el descans
    • Suport a les NEE
    • Espais globals
    • Transport escolar
  • Enviar CV
  • Contacte
  • Espai Obert
  • Cat
    • Esp
Treure el bolquer als infants
May 14, 2020

Traiem el bolquer?

  • cgarcia
  • 2546 Views
  • 0 Likes
  • No Comments
  • Infància

Quan parlem de l’acció de treure el bolquer ens venen al cap diferents interrogants.

Què significa treure el bolquer? Qui el treu, l’adult o ho fa el propi infant? Per què és tan necessari esperar a que sigui el moment indicat? Quan està preparat l’infant per fer aquest procés d’abandonament del bolquer?

L’acció de treure el bolquer es produeix en el moment que ajudes i acompanyes a canviar el bolquer, però no pas per referir-nos al procés d’abandonament del bolquer. “Treiem el bolquer” o és l’infant qui “deixa el bolquer”?

Cal tenir ben clar que no hi ha un moment concret per a fer-ho des de la visió de l’adult, sinó que és el propi infant qui, a partir del seu desenvolupament maduratiu i neurològic, gestionarà aquest procés. Per tant, la família no és qui ha de decidir quan, segons les seves necessitats i l’infant ho ha de viure com una etapa de felicitat que li ha d’oferir satisfacció, sensació de plaer, de créixer i fer-se gran.

És un procés que requereix de temps i calma. Saber esperar com adults a que sigui l’infant qui decideixi, farà que aquest procés flueixi sol, on l’infant d’una manera natural sabrà gestionar anar sol al vàter.

GANES I MOTIVACIÓ PER DEIXAR EL BOLQUER

Les ganes i motivació són una part molt important d’aquest moment i si l’adult precipita aquesta decisió es pot convertir en un aprenentatge d’assaig-error on l’infant no sigui capaç de “fer” allò que se li demana, provocant que es senti angoixat o frustrat per no poder complir les expectatives de l’adult.

Per part de la família també poden sentir que és un procés dur i amarg, doncs no acaben d’aconseguir l’objectiu que s’havien marcat.

És important que en aquest procés d’abandonament del bolquer l’infant estigui bé emocionalment i amb confiança, mostrant tot un seguit de senyals que aniran indicant el moment d’oferir-li anar al lavabo. Cal recordar que és ell qui ha de decidir, si no mostra interès o no en té ganes, és millor deixar-ho estar.

ACOMPANYEM ELS INFANTS

Serà fonamental el paper de l’adult durant aquest procés guiant, acompanyant i oferint la disponibilitat d’un espai adequat i preparat per a ell, així com la utilització de roba còmoda que fomentarà la seva autonomia.

El reforç positiu i com ha d’actuar l’adult és una part molt important per a l’infant en l’evolució del seu procés. Transmetent calma, tranquil·litat, donant-li temps i respectant el seu ritme l’ajudarà a sentir-se acompanyat en aquest camí.

És important recordar que a vegades aquest procés requereix de cert temps i, per molt que els adults vulguem accelerar-ho, no ho aconseguirem abans, doncs es tracta d’una maduració fisiològica i neurològica que es dona a diferents ritmes a cada infant.

A una eruga, penseu que cridant-li es convertirà més aviat en papallona? Hem de donar temps i tenir paciència per esperar a que siguin ells que vagin indicant el camí.

SENYALS DE QUÈ HA ARRIBAT EL MOMENT

Hi ha diferents senyals, gestuals o orals, que els infants mostren abans d’abandonar el bolquer, on van adquirint la consciència corporal suficient per saber si tenen el bolquer mullat, si identifiquen el moment que van a fer pipi i si reconeixen el senyal i són capaços de retenir i arribar al vàter.

Avançar-nos a aquests senyals perquè arribi la data dels dos anys, l’inici de P3, l’arribada del bon temps… no ajuda a l’infant a aquest procés d’abandonament del bolquer. L’edat és una data orientativa i no s’ha de veure com el moment per plantejar-se com a família l’inici d’aquest procés.

Cada infant és únic i té un ritme i un procés de maduració diferent. És necessari observar a l’infant per veure quins senyals mostra i valorar si és el moment d’iniciar aquest procés d’abandonament.

“La possibilitat d’establir una autoregulació al propi ritme, sense la coerció de l’adult, preserva els nens i les nenes de trastorns considerables a curt o llarg termini” Myrtha Chokler

UN COP FET EL CANVI

Una vegada s’ha assolit aquest procés sorgeixen dubtes com si posar o no el bolquer durant el descans. Sempre hem de parlar amb l’infant, què vol fer i saber com es sentirà en aquell moment. Cal respectar aquella decisió; tot i que el bolquer estigui sec, potser necessitarà més temps per acabar abandonant-lo.

Alguns infants, tot i tenir assolit el procés d’abandonament del bolquer, per diferents circumstàncies poden fer una regressió i demanen tornar a posar-se’l. Com a adults hem de respectar aquesta decisió i tornar-li a posar, mostrant-li confiança en la seva decisió. Quan torni a arribar el moment, l’infant ens ho farà saber, només és qüestió de temps.

De què parlem quan col·loquialment diem “treure el bolquer”? Ens ho explica l’equip educatiu de l’EBM Pam i Pipa

 

bolquersnadons
Previous Post Què podem fer a casa, amb infants de 0-3 anys?
Next Post El moviment a la primera infància: com acompanyar-ho des de casa

Josep Ferrater i Mora, 2-4
08019 Barcelona (Spain)

937 793 305

Cavall de Cartró

Cavall de Cartró som una empresa de serveis educatius, de més de 15 anys d’experiència en el sector, creada amb la finalitat d’acompanyar als infants, els adolescents i les seves famílies en el seu desenvolupament educatiu, emocional i social.

Sóm experts en la gestió de llars d’infants municipals, cuines escolars i lleure educatiu.

El nostre bloc

  • Carnestoltes i escoles bressol. Com celebrar-ho les tradicions a les llars d'infants
    Carnestoltes i escoles bressol. Com inco

Serveis Educatius Cavall de Cartró : sector educatiu, cuina i lleure.
Gestió d'escoles bressol municipals, cuina escolar i lleure educatiu.
Avís legal | Política de protecció de dades | Política de Cookies
Integritat i Conducta | Info clients | PRL | Declaració d'Igualtat i Resp. Social | Info clients

© Tots els drets reservats.
Dissenyat per LMC i Patitus