• Cavall de Cartró Serveis Educatius
  • 900 060 133 | Email | Enviar CV
Cavall de Cartró - Serveis Educatius
  • Qui Som
    • Visió, missió i valors
    • Compromís social
    • Igualtat
    • Qualitat i medi ambient
    • Prevenció de la Covid-19 a les escoles bressol
  • Escoles bressol
    • Mapa de centres
    • Com treballem
    • Protagonistes
      • L’infant
      • Família-Escola
      • L’Equip educatiu
    • La nostra cuina
    • Projectes
  • Cuina i lleure
    • Mapa de centres
    • Menjador escolar en anglès
    • Lleure
    • La nostra cuina
      • Educació en valors
      • Seguretat alimentària
      • Nutrició i Dietètica
  • Altres Serveis
    • Suport durant l’alimentació i el descans
    • Suport a les NEE
    • Espais globals
    • Transport escolar
  • Enviar CV
  • Contacte
  • Espai Obert
  • Cat
    • Esp
El moment dels àpats a l’escola bressol una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància
June 13, 2025

El moment dels àpats a l’escola bressol: una oportunitat educativa i afectiva

  • cgarcia
  • 14 Views
  • 0 Likes
  • No Comments
  • Infància

L’estona dels àpats a l’escola bressol no és només un espai destinat a satisfer una necessitat fisiològica bàsica com és l’alimentació. És, alhora, un escenari ric en experiències educatives, socials i emocionals que contribueixen de manera significativa al desenvolupament global dels infants.

Els nens i nenes viuen processos intensos de creixement i aprenentatge, i els àpats constitueixen una rutina diària que pot esdevenir un temps privilegiat per fomentar l’autonomia, el vincle afectiu i el desenvolupament de la identitat.

El moment dels àpats no ha de ser vist com una activitat rutinària i aliena al projecte educatiu del centre. Al contrari, ha de ser integrat dins la programació pedagògica com un espai viu, on es posa en pràctica la filosofia educativa del centre: la visió de l’infant com a subjecte actiu, capaç, i digne d’atenció i respecte.

UNA MIRADA RESPECTUOSA I PEDAGÒGICA

Així, perquè aquest moment tingui un valor educatiu real, cal que sigui viscut amb respecte, calma i coherència pedagògica. Els infants, fins i tot els més petits, perceben l’ambient i les actituds de les persones adultes, per tant, és fonamental que l’equip educatiu ho entengui com una oportunitat per acompanyar-los amb sensibilitat, escolta activa i disponibilitat emocional.

Aquest és un temps educatiu de gran valor perquè contribueix a múltiples dimensions del desenvolupament:

  • Psicomotriu: agafar els coberts, portar el menjar a la boca o beure d’un got són accions que impliquen la coordinació oculomotriu i la precisió del moviment.
  • Social i emocional: és un moment de relació amb altres infants i adults, que afavoreix la construcció del vincle i la confiança, així com l’aprenentatge de normes de convivència.
  • Cognitiu: L’infant observa, experimenta, fa connexions entre accions i resultats, desenvolupa la memòria, reconeixent els diferents aliments, i el llenguatge.
  • Vers les relacions amb l’entorn social: a través del respecte pels altres, l’espera del torn, el fet de compartir i donar les gràcies, l’infant comença a interioritzar valors bàsics que fonamentaran la seva convivència futura.

COM HAN DE VIURE ELS INFANTS AQUEST MOMENT?

Els nens i nenes l’han de viure com un espai de benestar, seguretat i plaer. Cal evitar les presses i les tensions. Quan es senten respectats en els seus ritmes i preferències, poden gaudir de l’experiència alimentària i establir una relació positiva amb el menjar.

El moment dels àpats pot ajudar a desenvolupar:

  • L’autonomia personal, a través d’accions com agafar els coberts, portar-se el got a la boca o decidir quan en tenen prou.
  • La comunicació i la socialització, ja que s’estableixen diàlegs, gestos, mirades i interaccions amb altres infants i amb les persones adultes.
  • El coneixement del propi cos i les sensacions, aprenent a reconèixer la gana, la sacietat i les textures, olors i sabors dels aliments.

A través de la repetició diària i del context segur, es poden interioritzar els hàbits saludables i desenvolupar una actitud curiosa i oberta cap a l’alimentació.

EL PAPER DE L’EQUIP EDUCATIU

L’equip educatiu juga un paper fonamental en la construcció d’aquest moment. La seva actitud, disponibilitat i capacitat d’observació fan possible que els àpats siguin realment una experiència educativa.

És important que les educadores i els educadors:

  • Generin un ambient tranquil, amb un to de veu suau, sense presses i amb un espai físic agradable i adequat, amb un mobiliari adaptat, un espai net i una temperatura confortable.
  • Ofereixin una presència atenta i afectuosa, intervenint amb sensibilitat, ajudant quan cal però també permetent l’autonomia.
  • Acompanyin emocionalment, interpretant senyals com el rebuig d’un aliment, cansament o necessitat de contacte, entre d’altres, i responent-hi amb empatia i flexibilitat.
  • Facin del moment una oportunitat comunicativa, posant paraules a les accions i a les emocions, utilitzant un llenguatge ric i proper.

La col·laboració amb les famílies també és clau: compartir informació sobre els hàbits alimentaris, establir una coherència entre la casa i l’escola i respectar les pràctiques culturals, contribueix a crear un entorn segur i previsible.

ESTRATÈGIES I BONES PRÀCTIQUES

Algunes estratègies que poden ajudar a potenciar el seu valor pedagògic inclouen:

  • Organitzar petits grups per afavorir la interacció i l’atenció individualitzada.
  • Donar temps suficient perquè cada infant pugui menjar al seu ritme.
  • Implicar-los en petits rituals previs o posteriors, com parar taula, recollir o netejar-se.
  • Utilitzar vaixella real (sempre que sigui possible) per afavorir l’experiència sensorial i el respecte pel material.
  • Documentar l’experiència, a través d’observacions, fotografies o escrits, per reflexionar-hi conjuntament amb l’equip i amb les famílies.

Podem concloure, doncs, que aquest espai esdevé una oportunitat educativa per a la construcció de la identitat, l’adquisició d’hàbits saludables i l’enfortiment del vincle entre infants i adults.

Quan aquest moment és viscut amb respecte, sensibilitat i coherència pedagògica, es converteix en una experiència rica i significativa que deixa una empremta positiva en el desenvolupament integral dels nens i nenes. Per això, cal continuar donant-li el valor que mereix dins el projecte educatiu, vetllant perquè sigui una experiència viscuda amb plaer, confiança i cura.

Article publicat abans al Diari de l’Educació.

Article de Rosa Garcia Roura, educadora infantil i membre de l’equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró.

Previous Post Contes per a la coeducació: igualtat i diversitat des de la primera infància

Josep Ferrater i Mora, 2-4
08019 Barcelona (Spain)

900 060 133

Cavall de Cartró

Cavall de Cartró som una empresa de serveis educatius, de més de 15 anys d’experiència en el sector, creada amb la finalitat d’acompanyar als infants, els adolescents i les seves famílies en el seu desenvolupament educatiu, emocional i social.

Sóm experts en la gestió de llars d’infants municipals, cuines escolars i lleure educatiu.

El nostre bloc

  • El moment dels àpats a l’escola bressol una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància
    El moment dels àpats a l’escola bress

Serveis Educatius Cavall de Cartró : sector educatiu, cuina i lleure.
Gestió d'escoles bressol municipals, cuina escolar i lleure educatiu.
Avís legal | Política de privacitat | Política de Cookies
Integritat i Conducta | PRL | Declaració d'Igualtat i Resp. Social

© Tots els drets reservats.
Dissenyat per LMC i Patitus